keseru@vktiroda.hu
0620 / 916 - 0200
ENG

DIVATIPAR, JOG, SZELLEMI TULAJDON

A divatipar számára nyújtott leggyakoribb ügyvédi szolgáltatások:

  • oltalomszerzési tanácsadás divatcégek számára,
  • védjegybejelentések készítése a termék formájára, vagy a márkához kapcsolódó marketing eszközökre,
  • formatervezési mintaoltalmi bejelentések készítése a termék dizájnjára,
  • licencia-, jogátruházási-, disztribútori- és egyéb szerződések készítése divattervezők, gyártók és forgalmazók között,
  • hamisított és utánzott divattermékek esetén bitorlási perekben és büntetőeljárásokban jogi képviselet.

A divatipar jelentősége

A divatipar a kreatív iparágak egyike, amelyben sajátosan keverednek az esztétikai és gyakorlatias megfontolások. A divatszakma a világkereskedelem szerves részét képezi, a ruházati és textilipari bevételek mértéke meghaladja a könyviadás vagy a filmgyártás bevételeit. A divatipar egyúttal rendkívül transznacionális és mobilis is, tekintettel arra, hogy ruházati márkák központjai jellemzően amerikai és nyugat-európai országokban vannak, viszont a gyártó kapacitás Ázsiába tevődött át.

A divatpiramis csúcsán az ún. haute couture áll, amely az egyedi tervezésű, általában nőknek készülő prémium ruhákat foglalja magában. Az egy szinttel lejjebb található ready-to-wear ruházat már egy nagyobb üzletágat fed le, itt egyaránt megtalálhatóak a férfi és női ruhák. A következő kategóriába tartozó better clothing a fentiekhez képest mérsékeltebb vételárú, nagyobb körben terjeszthető ruhákat tartalmazza. Végül a piramis alján az alap- és tömeggyártású ruházati cikkek találhatóak. A felső szinten található tervezői kategóriába tartozó kollekciókban több a dizájner tartalom, az újítás és az egyedi megoldás, és ezek gyorsan is cserélődnek. A piramis alja felé haladva ezek a kreatív elemek csökkennek. Éppen ezért a szellemitulajdon-védelem szükségessége fokozottan a piramis felső részében jelentkezik, de bizonyos összefüggésekben nagy jelentősége van az alacsonyabb kategóriákban is.

Hogyan érinti a divatot a szellemi tulajdon?

Érintheti egyrészt közvetlenül a divatipari termékek védelmén keresztül. Már a 18. századi francia selyemgyártókat is védték a másolókkal szemben. Napjainkban a szerzői jog, a védjegyjog és a formatervezési mintaoltalom is szóba jöhet, ha egy divattermék védelméről van szó. Mindegyik esetében a legnehezebb feladat egy vélt jogvitás helyzetben, hogy mennyiben lehet elhatárolni egymástól a trendkövetést, a hamisítást és az utánzást.

Trendkövetés esetén egyfajta inspirációról beszélünk, amely még önmagában nem jogsértő. A más alkotók munkáira támaszkodó önálló alkotás ugyanúgy védelemben részesül, mint az ihletforrás. Az utánzatok ehhez képest majdnem vagy teljesen azonosak a másolt termékekkel, de nem kívánják azt a látszatot kelteni, hogy az eredeti termék gyártójától származnának, hanem saját név és márkajelzés alatt forgalmazzák azokat. Az utánzat nem automatikusan jogsértő, de annak is minősülhet, ha az eredeti termék védelemben részesül. Végül pedig a hamisítás egyértelműen jogsértő, ilyenkor kifejezetten a fogyasztókat megtévesztve az eredeti másolataként árulnak nem az eredeti gyártótól származó termékeket.

Szerzői jog, védjegy, és formatervezési minta a divatiparban

A divattervezés egy kreatív művészet, amelynek az alkotásai részesülhetnek szerzői jogi védelemben, ha egyéni, eredeti jellegűek. A divatbemutatók egyedi és meghökkentő ruhakölteményei sok esetben kielégítik ezeket a kritériumokat, csakúgy, mint bármely modern képzőművészeti alkotás.

Magának a terméknek a védelmében a védjegyjog is segítséget jelenthet. Ugyanis ha megkülönböztetőképességgel rendelkezik, védjegy lehet egy forma (pl. cipő, övcsat), vagy a termék mintázata is. így részesül védjegyoltalomban például a Burberry skót kockás mintája. Hasonló módon védjegyoltalom védi Christian Louboutin piros talpú cipőit, vagy a Versace krétai dekormintáját. Nagyobb a szerepe a védjegyeknek a divatmárka védelmében, ugyanis a márkák nevei, logói szinte kivétel nélkül védjegyoltalom alatt állnak. Ezért amikor a hamis termékeket piacra dobják, megtévesztve a fogyasztókat, az a márkajelzést tartalmazó védjegyet bitorolja. A védjegybitorlási ügyek (különösen büntetőügyszakban) jelentős része ebből származik.

Végül pedig a formatervezési minta is alternatívát jelent egy-egy divattermék egyedi formájának védelme érdekében. Kifejezetten a divatszakmának kedvez az Európai Unión belül létező lajstromozás nélküli formatervezési mintaoltalom, amely a termék nyilvánosságra hozatalától automatikusan 3 éves védelmet biztosít a jogosultnak (és amellyel megspórolható a lajstromozási eljárás költség és időszükséglete). Ez alapján a divattervező peres úton érvényesítheti jogait az őt másolókkal szemben, és ha a másik fél vitássá tenné, akkor a perben kell bizonyítania a divattermék új és egyedi jellegét, amely a formatervezési mintaoltalom feltétele.

A divatiparral kapcsolatos jogi kérdésekkel keresse Dr. Keserű Barna Arnold győri ügyvédet!

Ezt az oldalt Dr. Keserű Barna Arnold, a Győr-Moson-Sopron Megyei Ügyvédi Kamarában bejegyzett ügyvéd (székhely: 9021 Győr, Munkácsy Mihály utca 1-5.) tartja fenn az ügyvédekre vonatkozó jogszabályok és belső szabályzatok szerint, melyek az ügyféljogokra vonatkozó tájékoztatással együtt a www.magyarugyvedikamara.hu honlapon találhatóak. Az oldalon elérhető blogbejegyzések, cikkek nem minősülnek konkrét jogi tanácsadásnak, ajánlattételnek vagy erre történő felhívásnak. Célja, hogy az érdeklődő tájékozódni tudjon Dr. Keserű Barna Arnold szakterületeiről és szolgáltatásairól.
© Dr. Keserű Barna Arnold, 2020